Searching...
Jumat, 28 Maret 2014
11.21 0

Benarkah Lelaki Kelantan Pemalas?

Benarkah Lelaki Kelantan Pemalas?


Artikel yang diterbitkan oleh The Malaysian Insider 24 Mac lalu dengan yang mendakwa Tengku Razaleigh mengakui bahawa lelaki di negeri Kelantan rata-ratanya bersikap pemalas. Dan keadaan ini memaksa kaum wanita atau isteri terpaksa mengambil alih tanggungjawab ketua keluarga dengan bekerja mencari rezeki bagi menyara kehidupan seharian.

Menurut Tengku Razaleigh yang lebih senang dipanggil Ku Li, perkara itu dapat dilihat dengan jelas dan ketara di mana wanita Kelantan gigih berniaga, bercucuk tanam sedangkan suami mereka hanya menghabiskan waktu dengan aktiviti-aktiviti yang tidak mendatangkan manfaat.

Ku Li yang juga anak jati Kelantan berkata, "kenyataan ini menghina lelaki Kelantan dan saya sebagai seorang yang terkait tidak suka dengannya tetapi terpaksa menerima kerana sememangnya terdapat lelaki Kelantan yang begitu sikapnya,”.

Senario itu lebih ketara pada waktu dulu dan Ku Li tidak menafikan yang sikap malas dalam diri lelaki Kelantan masih wujud di zaman ini walaupun tidak begitu ketara.

“Malah seorang pemimpin masyarakat memberikan analogi yang cukup ekstrim dengan menyamakan lelaki Kelantan dengan ‘bapa ayam’ yang hanya suka berseronok dan urusan menjaga anak; mencari makan dan sebagainya dipikul oleh ‘íbu ayam’ semata-mata. -sumber

0 komentar:

Posting Komentar