Searching...
Selasa, 26 Maret 2013
08.55 14

Panas : Video History Channel Bongkar P Ramlee Dikhianat Bangsa Sendiri



Panas : Video History Channel Bongkar P Ramlee Dikhianat Bangsa Sendiri |  Artikel ini tidak sama sekali bertujuan untuk mengaibkan atau mempersalahkan sesiapa tetapi sekadar  untuk mengingati dan mengetahui kisah suka duka penghibur nombor satu Malaysia yang abadi.

Kisah rakan karibnya yang menangis bila mendengar lagu 'Di manakan Ku cari ganti' yang sedang digubah oleh P Ramlee juga membuat aku sebak. Apatah lagi apabila Aziz Sattar bercerita tentang anak-anak P Ramlee hanya makan nasi kosong dengan telur goreng kerana Tan Sri tidak mempunyai wang akibat dikhianat oleh bangsa sendiri.

Video History Channel Bongkar P Ramlee Dikhianat Bangsa Sendiri

Begitu juga kata-kata P Ramlee yang berharap agar warisan bangsa terus menjaga muzik asli telah membuat aku rasa terbelakang dengan pendapatnya.

Aku amat malu bila wujud sikap hasad dengki daripada prodesur filem tempatan dan pelakon di Singapura yang merupakan bangsa sendiri semasa nama Tan Sri di kemuncak.

Anda harus tengok sendiri video selama 1 jam lebih di bawah ini. Pengkhianat seni P Ramlee hidup senang harini.. Shame on you!



14 komentar:

  1. ingat mengingati ...

    bukan marah... NASIHAT huhuhuhu

    BalasHapus
  2. Such a sad ending to a glorious beginning :(

    BalasHapus
  3. nape media msia xboleh expose pasal ni...lg sad

    BalasHapus
  4. Filem P Ramle duk siar kat tv & Astro. Diaorg ada bayar royalti ke x kat waris beliau? Atau berapa persen waris beliau dapat? Kalau x masakan ada waris yg kerja hanya jadi tukang sapu kat majlis bandaraya & ada yg hampir kena halau dari rumah...Sepatutnya waris beliau hidup senang kini kalau royalti filem beliau dibayar yg sepatutnya...

    BalasHapus
  5. Ini lah manusia senang lenang hasil kesusahan orang lain kau jawab lah nanti didepan pencipta setelah kamu mampos.

    BalasHapus
  6. diaorang kena aniaya oleh org asing di singapore.....kita jadikan itu satu pengajaran....yg penting sesama melayu kena unite....

    BalasHapus
  7. tak boleh buat pape..royalti hanya dapat kat Shawn Brothers Production je

    BalasHapus
  8. ini gara2 dialog dlm citer p ramlee, alif mim nun wau, sarkas daa..

    BalasHapus
  9. Tapi sebetulnya P.Ramlee dianaya oleh orang2 Cina yg tak ingin org Melayu berdikari sendiri untuk membikin filem. Pelakon Aziz Satar terpakasa mengkias bahasanya supaya tak berbau perkauman. Mr. Run Run Shaw yg memainkan peranan dalam membeli pihak2 bank pada masa tu yg mana kebanyakkannya pegawainya adalah org cina.. P.Ramlee tak dapat membuat pinjaman wang dari bank2 utk membuat filem kerana telah disekat secara lansung dari oleh pihak bank yg dibawah orang cina. Pelakon2 Melayu pada masa tu juga sahabat P.Ramlee terpaksa akur dgn Run Run Shaw .. Pada zaman 60an segala-galanya dikuasai oleh org2 Cina termasuk bidang perfileman Melayu.. P.Ramlee sendiri adalah pejuang bangsa dlm bidang seni yg cuba memartabatkan perfileman Melayu telah dianaya oleh pihak Cina senantiasa ingin menjatuhkan bangsa Melayu.. sedarlah banyak yg tersirat didalam kisah P.Ramlee dlm history channel tu..

    BalasHapus
  10. Itu cite tentang melayu yg dilupakan oleh bangsa sendiri,nanti akan ada lg cite sedih untuk cucu cicit kite yg akan lebih teruk dan sadis bila apa2 yang kite bina ni,di musnahkan oleh bangsa kite sendiri,yang beri jalan jahaman untuk cucu cicit kite merempat di negara sendiri,aku lagi sedih apa yang akan jadi kat bangsa aku akan datang??kite akan dijajah dalam diam dalam ego yang sangat sadis,sedar lah wahai melayu kite sedang di jajah??cuba kite fikir??adakah komunis dahulu berjuang demi untuk bangsa melayu yang mewarisi tanah melayu??? adakah kite akan senasib dgn bangsa melayu singapore???

    BalasHapus
  11. MELAYU BODOH . SIAL . PENTINGKAN DIRI SENDIRI . DENGKI APE ORG ADE . .. USAHA ORG BIAR LA ORG TU HAPPY ,NI NAK DENGKI USAHA ORG . BODOH LA ..! EH!SIAL LA MELAYU NI. . .BILE LA KORANG NAK SEDAR NI .

    BalasHapus
  12. yang sebenarnya pengakhiran anak seni tidak seindah di filem...kita boleh lihat sendiri anak-anak seni di hari tuanya macam mana...bukan minta tapi jika ada penyesalan maka dia boleh mengubah kehidupannya...

    BalasHapus
  13. Jangan hina melayuu!!! lahh... kmi x kcau awakk... kmi x prnh nak ganggu awakk... jgn ungkit isu lama,,,yg ada dalam perjanjian persekutuan tanah melayu 1957.

    BalasHapus